Konkurs Wieniawskiego — dlaczego warto go słuchać z dziećmi?

Konkurs Wieniawskiego - skrzypce

16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego zbliża się wielkimi krokami. Dlaczego warto poświęcić choć parę wieczorów na słuchanie go na żywo z dziećmi?

Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego – co, gdzie, kiedy?

Konkurs i uczestnicy

Konkurs Wieniawskiego to najstarszy konkurs skrzypcowy na świecie. Po raz pierwszy został zorganizowany w 1935 roku w Warszawie, a od 1952 roku (przeważnie) co pięć lat odbywa się w Poznaniu.

Na tegoroczną edycję czekaliśmy jednak aż sześć lat, ponieważ… Konkurs Chopinowski został ze względu na pandemię przełożony z października 2020 r. na październik 2021 r. Wymusiło to na Towarzystwie Muzycznym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu decyzję o przesunięciu konkursu Wieniawskiego z 2021 roku na 2022 r.

Po preselekcji spośród 224 kandydatów z 34 krajów, wyłoniono 34 skrzypków z 11 krajów, którzy wystąpią na konkursie. Regulamin dopuszcza muzyków urodzonych między 1991 r. a 2006 r., a więc w wieku od 16 do 30 lat.

Bomsori Kim - konkurs Wieniawskiego
Konkurs Wieniawskiego wyławia wspaniałe, młode talenty.

Etapy

Konkurs podzielony jest na trzy etapy, w których występy będą trwały aż 40 minut na uczestnika i dłużej. Każdy z uczestników obowiązkowo zagra utwory Wieniawskiego, Bacha, Beethovena, Mozarta i Szymanowskiego, a dodatkowo ma jeszcze utwory piętnastu innych kompozytorów do wyboru.

Konkurs Wieniawskiego rozpocznie się już w piątek 7.10.2022 r. o godzinie 19:00, koncertem inauguracyjnym z uczestnictwem zwyciężczyni poprzedniej edycji konkursu. Zakończy się w piątek 21. i niedzielę 23. października Koncertami laureatów w Poznaniu i Warszawie.

Veriko Tchumburidze - zwyciężczyni konkursu Wieniawskiego
Veriko Tchumburidze — zwyciężczyni poprzedniej edycji Konkursu Wieniawskiego.

I etap – 8-11 października (sobota-wtorek)

Odbywać się będzie w dwóch sesjach: porannej (9:30–13:45) i wieczornej (16:00-20:15), każda z półgodzinną przerwą w środku.

Przesłuchania będą trwały po 40 minut na uczestnika. W tym czasie skrzypkowie zaprezentują kaprys Paganiniego lub Wieniawskiego, jeden utwór Bacha, sonatę Beethovena i wybrany utwór Wieniawskiego.

II etap / półfinał – 12-16 października (środa-niedziela)

Drugi etap jest… dwuetapowy. Skrzypkowie zaprezentują tu najpierw utwory z towarzyszeniem fortepianu, a później – altowiolisty i orkiestry kameralnej.

Od 12. Do 13. października w sesjach porannych i wieczornych usłyszymy skrzypków z fortepianem grających jedną sonatę, jedną kompozycję Szymanowskiego i jeszcze jeden lub dwa utwory wybranego kompozytora (do 45 minut trwania recitalu).

Od 14. Do 16. października wszyscy uczestnicy II etapu zagrają w sesjach wieczornych (17:00-20:00) Symfonię koncertującą Mozarta.

W poniedziałek 17.10.2022 r. przesłuchań nie będzie.

III etap / finał – 18-20 października (wtorek-czwartek)

Finały grane będą tylko w sesjach wieczornych, czyli od 18:00 do 20:30, z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej.

W tym etapie każdy uczestnik musi zagrać aż dwa koncerty – jeden Wieniawskiego i drugi Beethovena, Brahmsa, Dvoraka lub Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Koncerty Laureatów

Pierwszy, razem z uroczystą galą odbędzie się w piątek 21.10.2022 r. o godzinie 19:00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Drugi usłyszymy 23.10.2022 r. o godzinie 18:00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie (bilety od 116 zł).

Transmisje

Jeżeli nie macie czasu, żeby posłuchać konkursu na żywo w Poznaniu (bilety od 30 zł), to zachęcam do słuchania on-line. Wszystkie etapy, a także koncert inauguracyjny będą transmitowane na kanale YouTube Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego. Polecam zasubskrybować kanał i włączyć powiadomienia.

Konkurs będzie również transmitowany i omawiany w radiu i telewizji.

Będzie też wydawana specjalna gazetka konkursowa – tak, jak podczas Konkursu Chopinowskiego. A w mediach społecznościowych Towarzystwa Wieniawskiego pojawiać się będzie wiele ciekawych informacji o konkursie, uczestnikach, jurorach itp.

Czemu dzieci powinny słuchać konkursu Wieniawskiego?

Różne style w muzyce

Konkursy muzyczne to doskonała okazja do nauki. Polecałam Wam słuchanie Konkursu Chopinowskiego z dziećmi, jako okazję do głębszego poznania twórczości Chopina. Konkurs Wieniawskiego za to nie jest monograficzny. Każdy z dwudziestu kompozytorów, których utwory usłyszymy na konkursie, ma swój niepowtarzalny styl.

Słuchanie tak różnorodnej muzyki poszerza nasze horyzonty nie mniej, niż czytanie dzieł różnych, wybitnych pisarzy. Jednak muzyka jest dostępna nie tylko dla ludzi, którzy posiadają już takie kompetencje jak analizowanie treści, czytanie, czy w ogóle znajomość języka polskiego.

Słuchać może każdy, nawet nienarodzony jeszcze człowiek.

Muzyka wybitnych kompozytorów bardzo często nie wymaga osłuchania muzycznego – tłumaczy się w zasadzie sama. W Symfonii koncertującej Mozarta usłyszymy (i zobaczymy) na przykład piękny dialog między skrzypcami i altówką. Współpraca, współbrzmienie, przekazywanie sobie motywów muzycznych i ich przetwarzanie – wspaniała pożywka dla młodych umysłów.

Zapoznanie z instrumentami

Program konkursu pozwala dobrze poznać skrzypce i ich brzmienie, a kolejne dni przynoszą dalsze możliwości poznawania instrumentów. Pierwszy etap to skrzypce solo i skrzypce z towarzyszeniem fortepianu – pełen zakres brzmienia tego instrumentu usłyszymy bez dodatkowych „przeszkadzajek”.

W drugim etapie będą współbrzmienia, ale wprowadzane stopniowo: najpierw tylko z fortepianem, a dopiero potem z orkiestrą kameralną. W finałach zobaczymy już całą orkiestrę symfoniczną i będzie to okazja do obserwowania, jak jeden instrument może rozmawiać z „tłumem”.

Słuchanie i jednoczesne oglądanie jest świetną okazją, żeby poznać wiele instrumentów i porozmawiać o tym, jak wyglądają, jakie jest ich brzmienie, jak są skonstruowane, czy od jakich instrumentów się wywodzą. Słuchanie konkursów z wikipedią w tle to najlepsza lekcja muzyki, jaką nasze dzieci mogą przeżyć.

Wybitne wykonania

Międzynarodowe konkursy są wielką szansą młodych muzyków na rozpoczęcie światowej kariery, dlatego każdy z nich poświęca długie miesiące czy lata na przygotowanie repertuaru konkursowego. Preselekcje pozostawiają tylko najlepiej przygotowanych uczestników w konkurencji, a więc można się spodziewać jedynie dobrych, wybitnych lub oszałamiających wykonań.

Czemu o tym piszę? Ponieważ smutna prawda jest taka, że nie zawsze, nawet idąc do Filharmonii Narodowej, możemy być pewni doskonałych wykonań. Rzeczywistość muzyków to nie tylko kwiaty i radosne godziny ćwiczeń. Większość muzyków w Polsce ciężko pracuje na kilku etatach, żeby utrzymać siebie i instrument. Dlatego nierzadko zdarza się, że nuty na dzisiejszy koncert wykonawca pierwszy raz zobaczył kilka dni temu.

Siedzimy potem na koncercie i zastanawiamy się, czy to z nami jest coś nie tak, że nie porywa nas muzyka Bacha czy innego Czajkowskiego. Nie – warsztat, wyczucie, charyzma wykonawcy, a nawet dyspozycja danego dnia ma kluczowe znaczenie w odbiorze. Dlatego gdy tylko jest okazja do usłyszenia wykonań, do których muzyk przygotowywał się tak pieczołowicie, to naprawdę warto z niej skorzystać.

Tym bardziej, gdy nie musimy za nie słono płacić.

Kim Bomsori - laureatka konkursu Wieniawskiego
Bomsori Kim – Laureatka XV Konkursu Wieniawskiego.

Jak słuchać Konkursu Wieniawskiego z dziećmi?

No właśnie. Wiemy już, po co, ale jak słuchać?

Zdecydowanie polecam przesłuchać choć po jednej sesji z każdego etapu. Da to możliwość wysłuchania wielu różnorodnych kompozycji w różnorodnych składach.

Nie trzeba siedzieć sztywno przed komputerem, czy telewizorem – szczególnie młodszym słuchaczom trudno jest utrzymać koncentrację przez długie 40 minut występu jednego uczestnika. Konkursu można słuchać w tle, a przy okazji rozmawiać o wszystkim, co nas zaintryguje.

Konkurs Wieniawskiego z dzieckiem

Warto pytać, co dziecko sądzi o tym wykonaniu. Nie zawsze będzie ono potrafiło odróżnić, czy dany uczestnik podobał się, ponieważ grał przyjemny utwór, czy był pięknie ubrany, czy jego interpretacje najlepiej trafiały do gustu dziecka, a może po prostu robił śmieszne miny? Najważniejsze, żeby w ogóle zadać sobie to pytanie: czy mi się podobało? A jeżeli tak, to co mi się podobało najbardziej?

Konkurs nie musi się nam podobać. Nie wszystko na nim musi nas zachwycać. Warto jednak skorzystać ze szczególnej okazji do poznania pięknych utworów wybitnych kompozytorów w doskonałych wykonaniach i ze sportowymi niemal emocjami.

Możemy dzięki temu lepiej poznać świat i samych siebie.

Może Cię to zainteresuje...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *